Platné od 13.6.2014
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 102/2014 zo dňa 25.3.2014 s účinnosťou od 1.5.2014 s výnimkami podľa Čl. XIV výrazne mení pravidlá ochrany spotrebiteľa pri internetovom nákupe, podľa môjho názoru v neprospech predávajúceho.
Nový zákon zároveň ruší zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji.
Zmeny a novinky v zákone:
Dôležitým pojmom je zmluva uzavretá na diaľku, ktorú zákon definuje ako zmluvu medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutú a uzavretú výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu.
Poskytovanie informácií pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku
Nový zákon ukladá povinnosť predávajúceho informovať kupujúceho:
- o vlastnostiach a charaktere tovaru alebo služby v rozsahu primeranom použitému prostriedku tovaru alebo službe
- obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania predávajúcej osoby, v mene ktorej predávajúci koná
- telefónne číslo a ďalšie údaje, ktoré sú potrebné pre kontakt spotrebiteľa
- adresu predávajúceho alebo osoby, na ktorej je možné uplatniť reklamáciu tovaru alebo služby, podať sťažnosť ak sa táto adresa líši od adresy sídla alebo prevádzky
- celkovú cenu tovaru alebo služby vrátane DPH, náklady na dopravu, poštovné...
- platobné podmienky, dodacie podmienky, lehotu do ktorej sa predávajúci zaväzuje dodať tovar alebo službu, informácie o postupe uplatňovania a vybavovania reklamácií, sťažností
- informácie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní, predávajúci zároveň poskytne kupujúcemu formulár na odstúpenie od zmluvy
- informácie o tom, že ak odstúpi od zmluvy, bude spotrebiteľ znášať náklady na vrátenie tovaru
- informáciu o prípadnej povinnosti spotrebiteľa uhradiť predávajúcemu cenu za skutočné poskytnuté plnenie, ak spotrebiteľ odstúpi od služby po tom, čo dal vyslovený súhlas
- informáciu o tom, že spotrebiteľ nie je oprávnený odstúpiť od zmluvy, prípadne informáciu o okolnostiach
- poučenie zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru alebo služby
- informáciu o funkčnosti vrátane použiteľných technických ochranných opatrení na zabezpečenie elektronického obsahu
- informáciu o kompatibilite elektronického obsahu s hardvérom alebo softvérom
Dôkazné bremeno splnenia požiadaviek uvedených v odsekoch 1 a 5 znáša predávajúci.
Predávajúci je povinný zabezpečiť, aby spotrebiteľ výslovne potvrdil, že bol oboznámený s tým, že súčasťou objednávky je povinnosť zaplatiť cenu – napríklad tlačidlom „Objednávka s povinnosťou platby“. Môže byť použitá aj iná formulácia, ktorá by hovorila o tom, že podanie objednávky zahŕňa povinnosť zaplatiť cenu.
Na webovom sídle predávajúceho musia byť najneskôr v okamihu začatia vytvárania objednávky uvedené jasné a čitateľné informácie o prípadných obmedzeniach dodávky tovaru, ako aj informácie o spôsobe platby.
Pred začatím poskytovania elektronického obsahu inak ako na hmotnom nosiči pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy je predávajúci povinný poučiť spotrebiteľa o tom, že udelením súhlasu so začatím poskytovania elektronického obsahu pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy stráca právo na odstúpenie od zmluvy, a vyžiadať od spotrebiteľa výslovný súhlas so začatím poskytovania elektronického obsahu pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy a vyhlásenie o tom, že spotrebiteľ bol riadne poučený.
Zmluva, ktorej náležitosti boli dohodnuté telefonicky z podnetu predávajúceho je uzavretá, keď je vyjadrenie súhlasu spotrebiteľa s obsahom návrhu v písomnej forme doručené predávajúcemu.
Predávajúci je povinný bezodkladne po uzavretí zmluvy uzavretej na diaľku , najneskôr spolu s dodaním tovaru poskytnúť spotrebiteľovi potvrdenie o uzavretí zmluvy na trvanlivom nosiči. Potvrdenie musí obsahovať:
- všetky informácie uvedené v paragrafe 3 ods.1.
- potvrdenie o výslovnom súhlase spotrebiteľa a vyhlásení podľa paragrafu 4 ods. 6 písm. b alebo ods. 8 písm. b, ak boli poskytnuté.
Predávajúci je povinný bezodkladne po uzavretí zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho odovzdať spotrebiteľovi v listinnej podobe alebo so súhlasom spotrebiteľa v podobe zápisu na inom trvalom nosiči:
- vyhotovenie zmluvy alebo potvrdenie o uzatvorení zmluvy,
- potvrdenie o výslovnom súhlase spotrebiteľa a vyhlásení podľa paragrafu 4 ods. 6 písm. b alebo ods. 8 písm. b, ak boli poskytnuté.
Poskytnúť spotrebiteľovi včas a riadne informácie o odstúpení od zmluvy do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí elektronického obsahu nedodávaného na hmotnom nosiči.
Ak tak predávajúci neurobí, lehota na odstúpenie je 12 mesiacov.
Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je (paragraf 7 ods.6):
- poskytovanie služby, ak sa jej poskytovanie začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa a spotrebiteľ vyhlásil, že bol riadne poučený
- ...
- predaj zvukových záznamov, kníh, počítačového softvéru...
Ďalšie zmeny v zákonoch:
Predávajúci nesmie žiadať alebo prijať od spotrebiteľa úhradu tovar, službu, elektronický obsah, ktorý si spotrebiteľ neobjednal.
Predávajúci nesmie spotrebiteľovi účtovať poplatky:
- za použitie platobného prostriedku,
- za využitie iného platobného prostriedku.
V zmysle vyššie uvedených vecí predávajúci nesmie používať predvolené (zaškrtnuté) možnosti v internetovom obchode, ktoré by viedli k uzatvoreniu zmluvy.